113. Grift, RFTC & Saxofoner

Låt oss vara din oas i coronasamhället. Medan Tomasz försöker skingra tankarna från en krisande värld och döden, blir Erik desto mer påverkad av rådande samhällsklimat. Trots virushysteri och toappershets bjuder vi på vårt hundratrettonde avsnitt. Erik peppar Rocket From The Crypt eftersom de äntligen ska till Europa igen. Tomasz finner i sin tur en samtalspartner i Grifts nya skiva “Budet” när han kontemplerar De Stora Frågorna. Vi konstaterar även att saxofonen fortfarande är het och bjuder på en diger lista med instrumentet i den genre som ligger oss närmast hjärtat. Det blir hetsiga saxar, loungixa saxar, svartsaxar, dödssaxar, industrisaxar, grungesaxar och djentsaxar. Blås på!

Spellista:

Sergey Stepanov - Epic Sax Guy

Katatonia - Criminals (Viva Emptiness / Peaceville)

Rocket From The Crypt - On A Rope (Scream, Dracula, Scream! / Interscope)

Porcupine Tree - Don't Hate Me (Stupid Dream / Kscope)

Shining - Last Day (International Blackjazz Society / Spinefarm)

Totalt Jävla Mörker - Människans Ringa Värde (Människans Ringa Värde / Distortion)

Rivers Of Nihil - The Silent Life (Where Owls Know My Name / Metal Blade)

Corrections House - Drapes Hung By Jesus (Last City Zero / Neurot)

Black Sabbath - Breakout (Never Say Die! / Vertigo)

Napalm Death - Everyday Pox (Utilitarian / Century Media)

Soundgarden - Room For A Thousand Years Wide (Badmotorfinger / A&M)

Behemoth - In The Absence Ov Light (The Satanist / Metal Blade)

Fredrik Thordendal's Special Defects - Z2: Reticuli (Sol Niger Within/ Relapse)

Grift - Vita Arkiv (Budet / Nordvis)

87. Årets album 2018: Plats 20-11

I det näst sista avsnittet för säsongen redogör Erik för vemodet han kände inför Slayers (sista) spelning nu när bandet lägger karriären på hyllan. Tomasz är desto mer skeptisk och tror sig få se bandet i en eller annan form under en återföreningsturné när väl bandets pensionspengar börjar sina. Slutligen tar vi grepp på 2018 och börjar med vårt bokslut. Vi summerar den första halvan av årets bästa släpp. Hur har det musikaliska året varit jämfört med tidigare? Vilka skivor har överraskat och vilka har vi kämpat med extra mycket? Vad är det för generaltabbe Tomasz gjort med sin lista, vad stör honom djävulusiskt mycket. Framförallt, vad är vi rörande överens om? Diskutera i grupper om två!

Spellista:

Death Angel - The Ultra-Violence (The Ultra-Violence, 1987)

Katatonia - A Premonition (Viva Emptiness, 2003)

Slayer - Evil Has No Boundaries (Show No Mercy, 1983)

A Perfect Circle - The Doomed (Eat The Elephant / BMG)

Behemoth - Sabbath Mater (I Loved You At Your Darkest / Nuclear Blast)

Besvärjelsen - Return To No Return (Vallmo / Suicide)

Obliteration - Charnel Plains (Cenotaph Obscure / Indie)

Domkraft - The Watchers (Flood / Blues Funeral)

Slaegt - Citrinitas (The Wheel / Ván)

Zeal & Ardor - We Can’t Be Found (Stranger Fruit / Radicalis)

High On Fire - The Pallid Mask (Electric Messiah / eOne)

Rivers Of Nihil - Old Nothing (Where Owls Know My Name / Metal Blade)

Svartkonst - Devil’s Blood (Devil’s Blood / Trust No One)

72. Tribunal of the pod. Vol 1: Bäst just nu

Heliga doomtribunaler, Batman! Ni har länge efterfrågat nya musiktips och vilka vore inte vi om vi inte lyssnade på våra lyssnare? I avsnitt 72 går vi därför all in på musiken vi spisar mest just nu. Vi tipsar om superstoner från atomiska subbor, nihilistiska ugglor som vet vårt namn, postig crustdöds från västra kustbandet, psykedelisk och mardrömslik popstonerdoomgrunge och heligt svart vatten, tvillingörnar och ekologisk apokalyps samt 13 döda bikers som spelar skitig hämndrock. Vi redogör även för den lilla minifestivalen Tribunal Vol.1 som hölls på Slaktkyrkan i helgen. Äntligen fick Tomasz se sitt Domkraft. Vad tyckte han? Hur långsamma var Bell Witch och framförallt, vad fick Erik att tappa hakan? Lämna inga kors rättvända!

Stöd oss på https://www.patreon.com/metalpodden och få belöningar i form av pins, Metalpodden-mugg och var med och bestäm ämne i podcasten.